Selinunte - Reisverslag uit Castelvetrano, Italië van Annelien Kempen - WaarBenJij.nu Selinunte - Reisverslag uit Castelvetrano, Italië van Annelien Kempen - WaarBenJij.nu

Selinunte

Door: Annelien van Kempen

Blijf op de hoogte en volg Annelien

31 Mei 2013 | Italië, Castelvetrano

Donderdag 30 mei hebben we de tempels in Selinunte bezocht, vanuit onze fantastische agriturismo hotel Dimina in Castelvetrano. Selinunte was een uitgestrekte Griekse stad, genoemd naar de wilde selderij, die hier groeit. Het archeologisch park met tempels en akropolis is vol verrassingen. de tempel van Hera staat fier rechtop, de tempels van Athena en Zeus liggen bijeen in brokstukken, de vele aardbevingen hebben hun tol geëist.
In het verder weg gelegen heiligdom van Demeter Malophoros (Demeter van de Granaatappel) komen de mensen van Trizziridonna met ons muziek maken en dansen. De plek is een krachtplek, in de oudheid verschafte het inzicht over het leven en de dood. Ook bevonden zich hier de mysterieheiligdommen van Hekate 'Triformis' (de godin in haar drie gedaanten) en van Zeus 'Meilichios (god die aan Dionysos is verwant, een chthonische god van de vijgenboom, speelt een rol bij de verbinding van het goddelijk vrouwelijke met het mannelijke).
Selinunte ligt aan zee, we zakken af naar het strand, smullen van het lunchbuffet in een strandtent en duiken in de golven.
Daarna naar onze agriturismo en verpozen bij het zwembad tussen de olijfbomen.